Logo ms.removalsclassifieds.com

Perbezaan Antara CPM dan eCPM (Dengan Jadual)

Isi kandungan:

Anonim

Pengiklanan digital adalah trend dalam perniagaan hari ini. Menjangkau berjuta-juta pelanggan melalui media digital dengan mudah.

Platform media sosial adalah platform yang digunakan secara meluas untuk orang ramai menghabiskan masa lapang mereka. Corak penyemakan imbas pengguna dan corak tapak yang paling banyak dilawati memberi idea kepada pemilik perniagaan untuk menyasarkan khalayak dengan produk yang mereka ingin pasarkan.

Teknologi telah mencapai tahap yang boleh diambil oleh corak penyemakan imbas pengguna tertentu untuk kesukaannya. Ciri ini apabila pengguna melayari laman web atau menghabiskan masa di media sosial.

Apa yang diperlukan oleh pemilik perniagaan ialah, pengguna untuk melihat dan jika dia suka boleh membelinya di sana-sini. Ini membolehkan pemilik perniagaan memasarkan produknya tanpa melibatkan diri secara fizikal dalam proses jualan.

Dunia digital mempunyai banyak rancangan pemasaran untuk pengiklan menerbitkan. Pada ketika ini, dua jargon penting perlu difahami: Penerbit dan Pengiklan.

Pengiklan: Pemilik perniagaan atau organisasi yang ingin menampilkannya di tapak web dan platform media sosial.

Penerbit: Mereka ialah platform media sosial atau tapak web atau mana-mana perantara untuk berhubung dengan platform web yang boleh menampilkan untuk tontonan dan tindakan khalayak.

Dengan kata yang lebih mudah, pengiklan adalah pemasar manakala penerbit adalah pengenalan pasaran. Metrik penting yang terlibat dalam proses pemasaran ini adalah banyak untuk memastikan keberkesanan kempen pemasaran.

Dua metrik pengiklanan digital yang paling penting ialah CPM dan eCPM. Kedua-dua parameter berfungsi seiring dan mempunyai perbezaannya dalam aspek tertentu juga.

CPM lwn eCPM

Perbezaan antara CPM dan eCPM ialah CPM ialah model pembelian untuk penerbitan sementara eCPM ialah metrik yang mendedahkan keberkesanan kempen pemasaran yang memberikan hasil yang dijana dengan berkesan untuk setiap 1000 tera.

Jadual Perbandingan Antara CPM dan eCPM (dalam Bentuk Jadual)

Parameter Perbandingan CPM eCPM
Maksud/Definisi CPM ditakrifkan sebagai Kos yang dibayar oleh pengiklan kepada penerbit setiap 1000 tera. eCPM ialah hasil berkesan yang dijana melalui kempen setiap 1000 tera.
Formula untuk pengiraan CPM = (Kos/ Bilangan Tera) X1000 eCPM = (Jumlah hasil yang dijana/Bilangan tera)X1000
tujuan CPM ialah model pembelian. Ia adalah caj yang perlu dibayar kepada penerbit untuk menerbitkan setiap 1000 tera Iklan. eCPM ialah metrik yang digunakan untuk mengira keberkesanan kempen.
Kebergantungan CPM bergantung sepenuhnya pada kos penerbitan. eCPM bergantung pada hasil yang dijana.
Hierarki CPM didahulukan dahulu dalam kempen pemasaran. eCPM berjaya CPM dan ia sentiasa dikira pada penghujung kempen.

Apakah CPM?

CPM yang disingkatkan sebagai Cost Per Mille ialah ukuran yang digunakan oleh penerbit untuk mengenakan bayaran kepada pengiklan untuk pengiklanan dalam platform mereka. Ia adalah caj yang dibayar oleh penerbit untuk setiap 1000 tera bagi paparan dalam platform web pengiklan.

CPM sebaliknya dipanggil sebagai Kos setiap Ribu teraan. Penerbit hendaklah memilih model ini untuk menampilkannya supaya khalayak dapat melihatnya dan mengambil tindakan selanjutnya.

CPM dikira sebagai kos peletakan di tapak web untuk kempen pemasaran dari segi 1000 tera iklan.

Contohnya: jika jumlah kos untuk penempatan ialah $50

jika Pengiklan telah memilih 10000 tera maka CPM ialah $5. Ini bermakna, pengiklan perlu membayar $5 setiap 1000 tera iklan kepada penerbit.

Ini adalah metrik penting untuk menjadikan rancangan pemasaran berkesan kos. CPM juga digunakan untuk membandingkan kos dengan platform lain untuk pengiklan membuat keputusan.

Metrik ini berjaya membantu pengiklan menganalisis ulasan selepas kempen.

CPM juga merupakan parameter penting bagi penerbit, malah kebanyakan kempen pengiklanan berlaku melalui media sosial. Ini sesuai dilakukan kerana media sosial adalah kawasan di mana kehadiran penonton adalah tinggi.

CPM tidak memberikan apa-apa hasil seperti itu kepada pengiklan. Paparan khalayak ialah peringkat awal untuk mana-mana kempen pemasaran, apabila Iklan itu menarik perhatian mana-mana pengguna dan jika dia mengklik, tugas CPM telah tamat.

Apakah eCPM?

eCPM yang disingkatkan sebagai Kos Berkesan Setiap Sejuta ialah parameter kritikal yang mendedahkan keberkesanan kempen. Ia ialah metrik yang menunjukkan hasil berkesan yang dijana oleh kempen bagi setiap 1000 tera Iklan.

CPM ialah model pembelian, manakala eCPM ialah metrik penting untuk pengiklan memahami keberkesanan kempen tersebut. Ia dikira dengan hasil yang dijana daripada kempen.

Contohnya: Jika hasil yang dijana dengan menjual produk ialah $100

Jika penjualan telah berlaku dalam 40000 tera Iklan. Kemudian, Kos Per Ribu Batu berkesan ialah ($100/40000) X1000 = $2.5 Maksudnya, eCPM kempen ini selepas memperoleh hasil sebanyak $100 kami $2.5

Membandingkan ini dengan CPM boleh memberi gambaran kepada penerbit sama ada kempen itu berjaya atau tidak. Formula untuk mengira eCPM ialah (Jumlah Pendapatan/ Bilangan teraan Iklan) * 1000

eCPM berguna dalam banyak aspek untuk penerbit apabila kempen respons langsung ditampilkan. eCPM juga digunakan untuk membuat perbandingan antara prestasi tapak dan purata hasil yang diperoleh.

eCPM ialah metrik penting untuk pengiklan juga, ia membantu mereka memahami cara kempen memberi kesan kepada khalayak. Ini membantu mereka mengambil tindakan pembetulan dalam kempen masa hadapan juga. eCPM ialah metrik setanding yang baik dengan CPM, kerana yang terakhir ialah model pembelian dan hasil berkesan yang dijana daripada kempen boleh dikaitkan dengan keuntungan juga.

Perbezaan Utama Antara CPM dan eCPM

Kesimpulan

CPM dan eCPM ialah metrik yang membantu kedua-dua penerbit dan pengiklan. Pakar dicadangkan untuk membandingkan CPM dengan pengiklan yang berbeza dan memilih yang boleh membantu menjana hasil maksimum. Kempen pemasaran adalah satu perjudian dan ini bergantung sepenuhnya kepada pengguna.

Walau bagaimanapun, adalah baik untuk mengetahui bahawa metrik seperti eCPM boleh membantu menyelaraskan perkara ini juga. eCPM menawarkan penjanaan hasil yang berkesan dan itu paling kritikal dalam mana-mana kempen. Memahami apa yang dibelanjakan dan apa yang diperoleh adalah akal. Menganalisis nombor pasca kempen akan memberikan banyak maklumat, yang kepada eCPM menawarkannya kosong.

  1. https://www.marketingterms.com/dictionary/cpm/
  2. https://www.monetizemore.com/blog/what-is-ecpm/

Perbezaan Antara CPM dan eCPM (Dengan Jadual)